Întâlnirea de teatru contemporan dráMA, organizată de Teatrul „Tomcsa Sándor” și Fundația Pro Theatrum din Odorheiu Secuiesc. Evenimentul s-a desfășurat timp de aproape o săptămână, iar și pentru a cincisprezecea oară a creat ocazii de dialog între dramaturgia contemporană românească, maghiară și publicul. Pe lângă spectacolele invitate și jucate în fața unor săli pline, programul vast a inclus de asemenea discuții creative, lansări de revistă și de carte teatrale, concert, petreceri și totodată activități ale evenimentului intitulat Noaptea teatrului nostru. Organizatorii au ales ca motto al întâlnirii din acest an: „ADEVĂRUL ESTE DINCOLO DE NOI”, deoarece problema diferențelor lingvistice, culturale și etnice era reflectată în mai multe producții din programul acestui an. În timpul celor șase zile cu o demonstrație de 13 reprezentații teatrale, au participat: publicul local și nu numai, invitații de branșă din țară și din Ungaria.
Luni, fiind un acord final al deschiderii, a avut loc vernisajul expoziției de machete ale scenografului Levente Bagossy – laureat al Premiului „Jászai Mari” –, într-o colaborare cu Institutul „Liszt” din București. În continuare, Ádám Balázs și Áron Sárosi au prezentat spectacolul non-verbal, It’s easier if ca producție independentă. Apoi a urmat spectacolul Lumânările dreptății scrisă de Csaba Székely, regizat de Aba Sebestyén și interpretat de către Compania „Tompa Miklós” a Teatrului Național din Târgu Mureș.
Marți dimineața, s-a desfășurat prima discuția profesională pe marginea spectacolelor din ziua precedentă. După-amiază, a început programul T.E.A. (o prescurtare din limba maghiară, însemnând: o discuție cu un artist lângă o cafea, la un ceai, un eveniment popular și în anii precedenți), în care invitatul zilei a fost dramaturgul, actorul și regizorul Mimi Brănescu. Seria de spectacole se deschidea cu producția individuală a Teatrului Figura Studio, din Gheorgheni – Curbă periculoasă, bazată pe cărțile Curva pericolosade Béla Ernyey și Viață de curvă de Henrik Havas, pusă în scenă de către regizorul Zénó Faragó. Următorul interpret era Teatrul Metropolis din București, cei care au îmbunătățit programul cu spectacolul Ultimii, scris și regizat de Mimi Brănescu.
Ziua de miercuri începea tot cu o discuție profesională, iar după-amiază în cadrul programului T.E.A., dramaturgul, scriitorul, regizorul și profesorul universitar, Péter Kárpáti a vorbit despre experiențele profesionale și metodele sale de lucru. Seara, studenții Masteratului de Scriere Dramaturgică al Universității de Arte din Târgu Mureș și-au prezentat propriile texte în cadrul spectacolului de teatru lectură Lájv/Live. Ulterior, Teatrul Udvartér din Târgu Secuiesc a prezentat psihothrillerul Zare, scris și regizat de Gábor Rusznyák pe baza piesei Flacăra de gaz de Patrick Hamilton.
Joi dimineața, seria discuțiilor profesionale a continuat concentrându-se din nou pe spectacolele din seara precedentă. După-amiază s-a jucat cu sală plină spectacolul-eveniment, Zeițe de categoria B, de Alexandra Felseghi, după o idee de și în regia lui Andrei Măjeri. Cele trei actrițe, interpretele în spectacol au reprezentat trei teatre diferite: Teatrul Național Cluj-Napoca, Teatrul „Regina Maria” din Oradea și Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoșani. Apoi, trupa Teatrului „Tomcsa Sándor”, ca gazda festivalului a încântat participanții cu spectacolul 10 de Csaba Székely (regia Gábor Rusznyák) care a fost înregistrat ca fiind premiera absolută în limba maghiară din Transilvania în luna martie a acestui an.
Vineri dimineața, la ora obișnuită, cele două spectacole din seara precedentă au fost din nou analizate, când creatorii și criticii de teatru prezenți și-au exprimat opiniile și părerile despre cele văzute anterior. După-amiază, la T.E.A, a fost ocazia de a întâlni în holul teatrului cu D. Dániel Kovács, regizorul producției ulterioare a Cabaretului Kafka: Eu, gângania, scrisă de Péter Kárpáti și prezentată de către Teatrul Szigligeti din Oradea. A urmat spectacolul nNiciodată, bazat pe textul lui András Visky, Mi-am ucis mama, în regia lui András Hatházi, ca one woman show al Teatrului de Păpuși Cimborák din Sfântu Gheorghe. Această reprezentație era urmată de Noaptea teatrului nostru, cu jocuri sportive și diverse activități creative, în timp ce Loose Neckties Society, o trupă formată din actorii maghiari clujeni s-a urcat pe scenă în sala de repetiții, amenajată ca „kocsMA” (fiind locul petrecerilor pe perioada festivalului). În această seară, publicul a putut viziona în mod excepțional un spectacol începând de la miezul nopții. Vania și El de Patrice Pavis, regizat de Éva Patkó și jucat de Universitatea de Arte din Târgu Mureș – Teatrul Studio.
Ultima zi dinamică, de asemenea începea cu o discuție profesională, urmată de lansarea revistei de teatru Játéktér și de prezentarea volumului de traduceri în limba maghiară: Dramaturgie contemporană românească. De Ziua Dramei Maghiare, seria spectacolelor s-a desfășurat cu prezentarea spectacolului Interactiv, piesă scrisă de Lóránt Varga și regizată de Zoltán Lendvai, în interpretarea Trupei „Harag György” a Teatrului de Nord Satu Mare. După aceea, publicul s-a putut bucura de producția trilingvă Wonders of Transylvania de Alexa Băcanu și Martin Boross (regizor Martin Boross), realizată de compania Reactor de creație și experiment, din Cluj-Napoca.
Bloggerii acestei ediții de dráMA au fost artiștii și criticii de teatru: Andrea Stuber, Kata Köllő, Katalin Szűcs, Krisztina Peremartoni, Ildikó Ungvári Zrínyi, Ildikó Lőkös, care au publicat diverse și interesante texte despre dráMA în perioada întâlnirii. Un plus față de postările zilnice pe blog, – care au devenit deja o tradiție –, o caracteristică nouă în acest an era seria de podcasturi înregistrată în timpul festivalului. Gazdele lui dráMAcast, actorii Gábor Kolozsi Borsos și Árpád Tóth, au discutat în fiecare zi despre conceptul de teatru contemporan cu câte doi artiști/critici/profesioniști de teatru invitați în emisiune și și-au împărtășit experiențele dobândite – între ei și cu publicul – din cadrul festivalelor dráMA.
Cea de-a 15-a ediție a acestei semnificative întâlniri de teatru contemporan, care a creat o adevărată atmosferă de festival, a fost susținută de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN), Ministerul Culturii, UNITER (Uniunea Teatrală din România), Fondul Cultural Național din Ungaria (NKA) și de către Fondul „Bethlen Gábor”.
Odorheiu Secuiesc, 23 septembrie 2024.
Comunicatul de presă al Teatrului „Tomcsa Sándor”
* 𝑃𝑟𝑜𝑖𝑒𝑐𝑡 𝑐𝑢𝑙𝑡𝑢𝑟𝑎𝑙 𝑐𝑜-𝑓𝑖𝑛𝑎𝑛𝑡̧𝑎𝑡 𝑑𝑒 𝐴𝑑𝑚𝑖𝑛𝑖𝑠𝑡𝑟𝑎𝑡̧𝑖𝑎 𝐹𝑜𝑛𝑑𝑢𝑙𝑢𝑖 𝐶𝑢𝑙𝑡𝑢𝑟𝑎𝑙 𝑁𝑎𝑡̧𝑖𝑜𝑛𝑎𝑙
** 𝑃𝑟𝑜𝑖𝑒𝑐𝑡𝑢𝑙 𝑛𝑢 𝑟𝑒𝑝𝑟𝑒𝑧𝑖𝑛𝑡𝑎̆ 𝑖̂𝑛 𝑚𝑜𝑑 𝑛𝑒𝑐𝑒𝑠𝑎𝑟 𝑝𝑜𝑧𝑖𝑡̧𝑖𝑎 𝐴𝑑𝑚𝑖𝑛𝑖𝑠𝑡𝑟𝑎𝑡̦𝑖𝑒𝑖 𝐹𝑜𝑛𝑑𝑢𝑙𝑢𝑖 𝐶𝑢𝑙𝑡𝑢𝑟𝑎𝑙 𝑁𝑎𝑡̦𝑖𝑜𝑛𝑎𝑙. 𝐴𝐹𝐶𝑁 𝑛𝑢 𝑒𝑠𝑡𝑒 𝑟𝑒𝑠𝑝𝑜𝑛𝑠𝑎𝑏𝑖𝑙𝑎̆ 𝑑𝑒 𝑐𝑜𝑛𝑡̦𝑖𝑛𝑢𝑡𝑢𝑙 𝑝𝑟𝑜𝑖𝑒𝑐𝑡𝑢𝑙𝑢𝑖 𝑠𝑎𝑢 𝑑𝑒 𝑚𝑜𝑑𝑢𝑙 𝑖̂𝑛 𝑐𝑎𝑟𝑒 𝑟𝑒𝑧𝑢𝑙𝑡𝑎𝑡𝑒𝑙𝑒 𝑝𝑟𝑜𝑖𝑒𝑐𝑡𝑢𝑙𝑢𝑖 𝑝𝑜𝑡 𝑓𝑖 𝑓𝑜𝑙𝑜𝑠𝑖𝑡𝑒. 𝐴𝑐𝑒𝑠𝑡𝑒𝑎 𝑠𝑢𝑛𝑡 𝑖̂𝑛 𝑖̂𝑛𝑡𝑟𝑒𝑔𝑖𝑚𝑒 𝑟𝑒𝑠𝑝𝑜𝑛𝑠𝑎𝑏𝑖𝑙𝑖𝑡𝑎𝑡𝑒𝑎 𝑏𝑒𝑛𝑒𝑓𝑖𝑐𝑖𝑎𝑟𝑢𝑙𝑢𝑖 𝑓𝑖𝑛𝑎𝑛𝑡̦𝑎̆𝑟𝑖𝑖.