Schimbările de locație și incertitudinile cauzate de renovarea energetică a Casei de Cultură, fosta „casă” și a Teatrului „Tomcsa Sándor”, nu au împiedicat re-organizarea întâlnirii noastre anuale, deja tradiționale, care marchează deschiderea stagiunii teatrale.
Timp de o săptămână, Teatrul „Tomcsa Sándor” și Fundația Pro Theatrum din Odorheiu Secuiesc au organizat festivalul de teatru contemporan dráMA, care, la a șaisprezecea ediție, a creat din nou o oportunitate de întâlnire între dramaturgia română și maghiară contemporană și public. Pe lângă spectacolele invitate care s-au bucurat de un mare interes, programul a fost diversificat cu întâlniri cu artiști (T.E.A. – întâlnirea cu un creator de teatru), discuții profesionale, mese rotunde, lansări de carte, teatru în pub, concerte și petreceri. Accentul a rămas, însă, pe spectacole în sine.
Organizatorii au ales motto-ul „DESTINE CONECTATE” ca fir călăuzitor al ediției din acest an, deoarece o mare parte dintre producții explorează relația dintre individ și micro-comunitate, concentrându-se pe probleme actuale apărute în sistemele de relații umane și destine mai mici și mai închise. La festival, care a prezentat 16 spectacole pe parcursul celor șapte zile, au participat publicul local, profesioniști invitați din țară și din Ungaria, precum și numeroși iubitori de teatru din străinătate.

Din cauza dificultăților și a provocărilor legate de schimbările majore de locație, evenimentele festivalului au avut loc în trei locuri: la Casa Tineretului Siculus, la patinoarul artificial acoperit al orașului, transformat într-un nou spațiu teatral, și la restropubul Jámbor Tehén. În ciuda înstrăinării temporare de „casa” inițială a teatrului, un număr mare de spectatori au participat la reprezentații, cu un total de aproape 2.000 de spectatori.
Luni, cea de-a 16-a ediție a dráMA a debutat cu spectacolul Alaska, de Elise Wilk, în regia lui Aba Sebestyén și o producție a Studioului Yorick. A urmat one-man show-ul Am fugit în lume, dar m-aș întoarce, scris de Boglárka Berecz, Mátyás Dögei, Anna Torner și Péter Vargyas , și interpretat de Boglárka Berecz. Producția independentă a actriței Anna Torner a sosit la noi de la Târgu Mureș. Seara, primul invitat al seriei T.E.A. a fost Eszter Csákányi, artistă emerită, laureată a premiilor Kossuth și Jászai.

Marți, am avut ca invitați Teatrul „Örkény István” din Budapesta cu spectacolul Să petreceți Crăciunul cu noi, sau înotați acasă, care are și legături transilvane prin autoarea și regizoarea sa, Réka Kincses. Spre marea bucurie a publicului, trupa invitată a prezentat producția de succes de două ori. În timp ce trupa din Budapesta se odihnea, studenții Universității Babeș-Bolyai au prezentat două one-man show-uri: o poveste de destin – 1715380.ms, cu Henrietta Csüdöm în rolul principal, în regia lui Gábor Viktor Kozma, iar actorul Máté Pazsiczki a jucat în The Gambler, în regia lui Mózes Horváth.
Miercuri seara, primul spectacol a fost prezentat de trupa Arte 21 – Poveștile Lumii din București, cu titlul Sutra 2025, în regia lui Robert Kocsis. Apoi, Asociația Teatrală Shoshin din Cluj a jucat spectacolul Varieteul urii, ale cărui scaune din sală au fost umplute cu mare bucurie de publicul din Odorheiu Secuiesc, deoarece publicul local îl cunoaște deja pe regizorul spectacolului invitat, pe Marcel Bélai, încă de la spectacolul din repertoriul nostru foarte popular, Procesul.
Joi, participanții de la festival au putut viziona două spectacole în limba română. Mai întâi producția trupei Pivot (Cluj), Nu mă simt tocmai bine (r.: Jasmina Cloșcă), urmată de spectacolul de succes Regina nopții, o producție a Teatrului Dramatic „Fani Tardini” din Galați (r.: Leta Popescu).

Vineri, la prânz, a avut loc o masă rotundă neconvențională intitulată „Abuz în teatre?”, la care directori de teatru și experți au discutat despre abuzul în teatru. În calitate de gazde, am prezentat spectacolul-lectură Iuda tace, în regia lui Csaba Kiss. În acest an, Teatrul Szigligeti din Oradea a adus o adaptare a piesei Mandragora de János Háy, pusă în scenă de János Hunyadi. Seara, echipa Fapados Színpad din Sfântu Gheorghe a creat o atmosferă de teatru în pub cu spectacolul muzical nostalgic Hommage á Édith Piaf, în regia lui Zalán Zakariás, un eveniment apreciat de toată lumea. Seara s-a încheiat într-o atmosferă fantastică cu petrecerea lui Árpi Tóth.
Sâmbătă, am putut vedea mai întâi spectacolul Coriolanus al Universității de Arte din Târgu Mureș, regizat de Mátyás Dögei. Apoi, a fost pus în scenă spectacolul Secretul fericirii, interpretat de Teatrul Udvartér și regizat de Árpád Tóth, membru al trupei noastre. Seara s-a încheiat cu un concert energic și plin de viață al trupei de actori-muzicieni, Actor’s Dzsem Session.

În ultima zi, care a fost și Ziua Dramei Maghiare, a fost prezentat un spectacol bazat pe textul umoristului maghiar bine-cunoscut în Ungaria, Nici nu m-au servit, în regia lui Tamás Keresztes și interpretat de Szabolcs Thuróczy. Spectacolul a fost prezentat de Teatrul „6szín” din Budapesta. Al doilea și ultimul spectacol al ediției din acest an a fost Magda by Gianina, semnat de Gianina Cărbunariu, o avanpremieră prezentată la noi, realizată cu sprijinul AFCN (Administrația Fondului Cultural Național).
În fiecare dimineață, am început ziua cu discuții profesionale despre spectacolele din ziua precedentă, discuții găzduite tot de restropubul Jámbor Tehén. Pe lângă spectacole, la discuțiile din cadrul întâlnirii cu un creator de teatru au fost prezenți, în calitate de invitați din breasla profesională: Eszter Csákányi, Gábor Viktor Kozma, Ervin Szűcs, Szabolcs Thuróczy și Gianina Cărbunariu. Festivalul a găzduit, de asemenea, două lansări de carte (Gábor Viktor Kozma: Spre formarea profesională în domeniul actoriei 1-2; Csaba Kiss: Iuda tace) și o dublă lansare a revistei de teatru Játéktér.

Bloggerii festivalului din acest an au fost artiști și critici de teatru: Tibor Balogh, Ildikó Lőkös, Ildikó Bálint Haraszti, Csaba Székely, Andrea Stuber, Ágnes Katalin Szűcs, Dániel Hermán, Mihai Brezeanu, Anca Șugar și Ștefan Mihai, care au realizat o mulțime de materiale interesante și variate despre festival pe durata evenimentului. Katalin Szűcs, o critică de teatru din Ungaria și o prezență constantă la acest eveniment de mulți ani, a declarat în cronica sa: „Una dintre caracteristicile importante ale dráMA este că nu are nimic rigid, nimic încremenit, gazdele încearcă să-și reînnoiască în mod constant festivalul, cu flexibilitate și deschidere, acordând atenție și la feedback-ul participanților. De altfel, anul acesta a fost nevoie de mai multă flexibilitate ca oricând, deoarece, din cauza renovării clădirii teatrului, a trebuit să se găsească noi locații pentru toate programele.” Toate articole din cadrul săptămânii pot fi citite aici.

În timp ce suntem nevoiți să ducem ștafeta culturii în mijlocul capcanelor generate de reducerile economice și diversele restricții de stat, Teatrul „Tomcsa Sándor” a reușit să obțină un sprijin substanțial din mai multe surse prin intermediul unor proiecte de succes, ceea ce scade în mare măsură povara costurilor de organizare de pe umerii teatrului. Întâlnirea teatrală a fost sprijinită de Administrația Fondului Cultural Național din Budapesta, Fundația Communitas, UNITER, Fondul „Gábor Bethlen” Zrt., Consiliul Județean Harghita, Centrul Județean de Conservare și Promovare a Culturii Tradiționale Harghita, Visit Harghita, Departamentul pentru Relații Interetnice și Ministerul Culturii din România. Partenerul media al festivalului a fost Liget – le mulțumim tuturor pentru contribuția lor.