dráMA16. Septembrie 2025, o săptămână de soare, ploi, amiezi blânde. după-amiezi de toamnă indiană la 29 de grade, înserări reci, nopți de final de noiembrie. De toate. Tema ediției: destine conectate.
Marele banner cățărat pe mantinela patinoarului municipal, cu palma ce scapă / prinde printre degete subțire panglici roșii risipite în forme în neregulate. Destinele de pe afișul dráMA16 sunt oglindite, încă din prima seară de fest, printr-o fermecătoare coincidență, de unul dintre desenele realizate live de actrița & studenta mureșeană Anna Torner în monodrama Am fugit în lume, dar m-as întoarce / Világgá mentem, visszajönnék prezentată, prezentată în minunata încăpere cu scenă de la Jámbor Tehén. Cu câteva ceasuri mai devreme, co-producția mureșeană Alaska (Yorick Studio & Compania Tompa Miklós a TN Târgu-Mureș, text Elise Wilk, regie Aba Sebestyén) vorbea despre infinita întrețesere a biografiilor pe traseul bunică – mamă – fiică, atât pe vremea dictaturii, cât și în anii libertății.

Am amintit de patinoar, de restaurantul Jámbor Tehén, să nu uit de Casa Tineretului Siculus, al 3-lea spațiu în care s-a derulat ediția 2025 a festivalului de dramaturgie contemporană de la Odorheiu-Secuiesc. Renovarea Casei de Cultură, sediul tradițional al Tomcsa Sándor Színház & dráMA, a răspândit festivalul prin oraș. Coșmarul organizatorilor, care au fost siliți să se multiplice / cloneze pentru a asigura logistica la toate cele 3 adrese, a fost șansa spectatorilor, inclusiv (mai ales) turiști. De a descoperi zone necunoscute ale orașului, de a privi / primi teatru în spații neconvenționale, de a fugi de rutină, predictibil, cunoscut.

Că tot a venit vorba de Casa Tineretului Siculus. În marțea de dráMA16, peste 100 de spectatori au umplut până la refuz spațiul amenajat în formă de potcoavă cuprinzând la mijloc excelentul Sărbătoriți Crăciunul cu noi sau înotați acasă / Karácsonyozzatok velünk, vagy ússzatok haza, prezentat, în dublă reprezentație, de Teatrul Örkény István din Budapesta. Ca spectator de limbă română al unui text scris în limba maghiară de o dramaturgă mureșeană despre o poveste de emigrare pe tradiționala direcție est – vest, m-am simțit minunat să râd în hohote la bancuri cu care am empatizat 100%, inclusiv / mai ales la miștourile despre conlocuitorii români! Dacă nici astfel de spectacol nu ne vindecă de național-extremisme și nu ne arată cât de interconectate ne sunt, în această parte de lume, existențele, atunci chiar că suntem pierduți!

O sală Siculus complet reconfigurată a găzduit, în încheierea dráMA16, avanpremiera unui spectacol-concept cu totul special, un one-woman-show al regizoarei Gianina Cărbunariu (să fie oare debutul ei în actorie?), pigmentat cu delicioase intervenții ale spectatorilor. Magda by Gianina conectează biografiile a două mari nume a regiei românești de teatru, Magda Bordeianu (creatoarea legendarului Teatru Pod din București) și Gianina, două epoci politice marcate de majore diferențe, dar și surprinzătoare apropieri, două feluri de a gândi teatrul și așezarea artistului în societate, două tipuri de rebeliune față de nedreptate, cutume care rostogolesc constrângeri, non-valoare.
Am ales doar 4 exemple din mult mai multe. E fascinanta capacitatea micului mare festival de la Odorheiu de a face legături. Între idei, între spații, între oameni (performeri & spectatori). De a aduce împreună spectacole studențești, producții consacrate și premiate (un actor din Regina nopții, spectacolul-vedetă al Teatrului Fani Tardini din Galați prezentat în joia dráMA16, mi-a spus că n-a mai trăit niciodată așa aplauze ca la Odorheiu), îndrăzneli la debut, experimente la maturitate. De a crea starea de a fi împreună. Deloc forțat, deloc “ca așa trebuie, că așa e la modă”, ci pentru că așa se întâmplă. Firesc. Cu un Actor’s Dzsem Session de-o noapte, cu muzici în maghiară, engleză, franceză și, desigur, română, cu oameni dansând și râzând pe ritmurile unor artiști & unui oraș care formează, preț de-o săptămână, o comunitate.

Mihai Brezeanu
22 septembrie
Foto: Kelemen Kinga